Service


Servicen ska utföras i enlighet med serviceboken, om service ej utförs i tid skadas bilens servicehistorik och du som förare riskerar att bli debiterad en kostnad. När servicelampan i din bil lyser behöver du snarast boka tid för service, kör du mycket kan du behöva boka tid för service innan meddelandet visas i bilen. Som förare ansvarar du för att bilen servas inom serviceintervallet, varken för tidigt eller för sent. Behöver bilen service tidigare eller senare än beräknat, vänligen ändra den föreslagna tiden du får via länken eller kontakta din tekniker. Service får göras tidigast 200 mil innan intervallet och senast 125 mil efter. För service, reparation och underhåll av ditt fordon ska en auktoriserad Volvoverkstad anlitas. Bilen har trygghetsavtal hos oss på Volvo Bil i Göteborg AB. Om bilen varit utsatt för onormalt slitage kan du komma att få betala kostnaden. Du uppmanas att åtgärda de skador/slitage som bilen har under hela avtalstiden.

Service ska göras enligt bilens intervall:

- Bil med 12 månader/3000 mil intervall (se servicebok)
Absolut senast: 12 månader + 30 dagar eller 3125 mil till första service eller mellan servicetillfällen, det som inträffar först.

Bil med 24 månader/3000 mil intervall (se servicebok)
Absolut senast: 24 månader + 30 dagar eller 3125 mil till första service eller mellan servicetillfällen, det som inträffar först.

Har du svårt att hitta en tid för service på din ordinarie verkstad? Läs mer här>

 

Hantera företagsbilen varsamt under hela avtalstiden

Service och besiktning måste utföras enligt de intervall som föreskrivs. Skador och slitage skall åtgärdas löpande under avtalstiden. Boka tid här.
Försäkringsskador skall vara anmälda till försäkringsbolaget inom 90 dagar från skadetillfället. Skadeprocessen och Skadebesiktning
Läs igenom de riktlinjer gällande det skick bilen skall ha vid återlämnandet. Du är personligt betalningsansvarig för saknad utrustning som tillhör bilen, tex. nycklar, servicebok, vinterhjul, delbar dragkrok, insynsskydd, laddkabel mm.

 

Besiktning

När det är dags för besiktning av din företagsbil kommer du att få en rekvisition skickad till din mail eller till din postadress. Ta med rekvisitionen vid besiktningstillfället och ge till personalen på plats. Besiktning är aktuell för dig som kör en Re-Lease bil eller en ny bil en längre period. En ny bil besiktigas första gången senast 36 månader efter den månad den togs i bruk. Information om besiktningsställen samt vad du ska kontrollera innan besiktningen finns på rekvisitionen som skickas till dig och du bokar själv din tid. Läs mer om besiktning här på transportstyrelsens hemsida.

Har du frågor om din besiktning eller saknar du din rekvisition kontakta Ziklo Fleet Services på 08-634 93 30.