Skötselguide och återlämningsguide

Guiderna gäller för alla märken och modeller.

Riktlinjerna handlar i första hand om vad som skall göras för att inte råka ut för höga reparationskostnader vid återlämnandet av bilen.
Vid bedömningen tar vi hänsyn till bilens ålder och körsträcka. Grundprincipen är att bilen skall åtgärdas löpande under den tid som den används och återlämnas i ett skick där reparation av bilen inte är nödvändigt. Vi följer Volvo Cars Sveriges framtagna riktlinjer vad gäller bedömning av slitage.

Inför återlämning

När du ska lämna tillbaka din bil, oavsett orsak, kontakta Volvo Bil på 031-380 50 02 i god tid för att boka in en tid att lämna tillbaka din bil. För att garantera att en återlämningstid finns tillgänglig ska bokningen ske senast 14 dagar innan önskad återlämningsdag.
Om bokning inte sker 14 dagar innan önskad återlämningsdag kommer:

  • Du får en kortare tid för inlämning av bil, där du får ett mottagarbevis.
  • Intest av bilen sker så snart kapacitet finns, dock senast inom 14 dagar under nästkommande månad.


Checklista för återlämning:

  • Tvätta bilen och städa den även invändigt
  • Ta med däck (om du inte redan har dem på däckhotell hos oss)
  • Alla däck som har varit punkterade som pluggats av Volvo Assistans ska bytas ut på verkstad innan återlämning.
  • Ta med alla tillbehör du fick med bilen vid leverans, tex lastbågar, mattor, laddkablar, insynsskydd.
    - Lägg laddkablar på golvet höger bak i bilen
    - Lägg låshylsan i handskfacket
  • Personliga föremål, dekaler och klistermärken behöver avlägsnas från bilen.
  • Ta med alla bilnycklarna
  • Om lampan för service lyser måste service utföras innan återlämning. Boka service här.
  • Eventuella skador måste åtgärdas innan återlämning.
  • Bilen ska vara fulltankad
  • Elbilar/laddhybrider ska vara laddade med minst 50%
  • Om du inte ska hämta ut en ny bil ska du även lämna in företagsbilskortet.